Research on the Motion Control System for Mobile Machinery with Single Pump and Multiple Actuators
(建設機械のシングルポンプ-マルチアクチュエータにおけるモーションコントロールシステムに関する研究)
概 要:
建設機械において,オープンセンタ方式あるいはロードセンシング方式の油圧回路は広く利用されている.しかしながら,これらの回路はエネルギー効率および制御性においてそれほど高いとは言えないのが現状である.本講演では,これを改善するべく我々が提案する新しい油圧制御方式であるIndependent Metering Control System(IMCS)について得られた成果について紹介する.IMCSは,従来の制御系で指摘されていたメータインおよびメータアウトにおける干渉を解決することを目的とし,省エネルギー性の改善,圧力/速度の同時制御性の改善が図られるなど,多くのメリットが確認されている.これまでの制御系では,速度および圧力を制御する下位レベルと,モードを切り替える上位レベルからなる二-レベル系である.本講演では,省エネルギー性能を向上するためにポンプとバルブの協調制御系を導入する手法について述べる.提案手法によるブームとアーム制御における実験結果では,省エネルギー性と制御性の向上が確認されており,これについても解説する.
Professor, Vice director of State Key Laboratory of Fluid Power and Control, Zhejiang University(浙江大学)
略 歴:
Prof. Xu Bing, born in 1971, received Ph.D degree from Zhejiang University in 2000, and is currently a professor and doctoral supervisor in the department of mechanical engineering, Zhejiang University, Hangzhou, China. Now he is vice director of State Key Laboratory of Fluid Power and Control. He is a senior member of Chinese Society of Mechanical Engineering and Chinese Society of Aeronautics and Astronautics. His research interests are hydraulic components, electro-hydraulic control, energy saving and noise reduction of components. He undertook more than 30 research projects, including the National Natural Science Fund, the National High-tech R&D Program, the National Key Technology Support Program, the National Basic Research Program of China (973 Program) and industrial cooperation projects. He published more than 80 papers indexed by SCI/EI, and applied 43 National Invention Patents with 25 granted.